İçindekiler
EĞİTİM PSİKOLOJİSİNDE ÖĞRENME
Performans
Refleks
İçgüdü
Öğrenme
Uyarıcı
Tepki
Karşılık
Özet
Kaynakça
Psikoloji
insan davranışlarını inceleyen bilim dalı olduğu için insanın çeşitli
davranışları onun konusu içine girer. İnsanın davranışlarını incelemeye
başladığımızda ise, öncelikle performans kavramını tanımlamamız gerekir.
Öğrenmenin ne olduğu ve nasıl gerçekleştiği konusunun da performansı
tanımlayarak başlaması anlaşılmasını kolaylaştıracaktır.
PERFORMANS
Bir
kişinin tüm yaptıkları onun performansını (edim) oluşturur. Bir sporcudan
bahsederken ‘’iyi bir performans gösterdi’’ denir. Veya düşük bir performans gösterdiğinden
bahsedilir.
Bir sporcunun performansının kötü olduğu
söylendiğinde, kötü de olsa bir performans vardır. Demek ki, performans kötü
veya iyi bir davranış düzeyini ifade etmektedir.
Doğuştan
getirilen iki ana davranış türünün bulunduğu söylenebilir: refleks ve içgüdü.
Refleks ve içgüdü dışındaki davranışlar doğuştan getirilmeyen davranışlar, yani
öğrenme sonucu elde edilme olasılığı yüksek olan davranışlar olacaktır.
REFLEKS
Refleks
terimi ‘’doğuştan getirilen, belli bir uyarıcıya karşı organizmanın belli ve
basit bir davranış gösterme eğilimi’’şeklinde tanımlanabilir.
Bu tanımda üç
özellik vurgulanmaktadır: doğuştan getirilmesi, belli bir uyarıcısının bulunması,
belli ve basit bir tepki olması.
Refleksin en bilinen örneği de dizimize
vurulduğu zaman ayağımızı kaldırmamızdır.
Refleksin belirtilmesi gereken diğer
bir özelliği de ertelenebilmesi, ama engellenememesidir. Refleksin ortaya çıkması,
organizmanın kendini zorladığında(belli uyarıcı ortaya çıktıktan sonra) bir
süre ertelenebilir ama engellenemez,organizma rahatladığı ilk anda refleks
ortaya çıkar.
İÇGÜDÜ
Gündelik hayatta içgüdü kişinin içinden
geldiği gibi davrandığı zaman gösterdiği davranıştır;kişinin bilinçli olarak
yapmadığı davranıştır şeklinde tanımlanabilir.
İçgüdü;
·
Doğuştan gelmelidir.
·
Bir türün tüm üyelerinde olmalıdır.
·
Başka türlerde olmamalıdır.
·
Karmaşık bir davranış örüntüsü
olmalıdır(grubu,modeli).
Bir davranışın içgüdü olabilmesi için,bu dört
şartın dördünün de olması gerekir.Eğer bu dört şarttan biri yerine gelmezse,o
davranışın içgüdü olmadığı söylenebilir.
Reflekslerin ertelenebilmesine karşılık,içgüdüler
ertelenemez.İçgüdü ile refleks arasındaki diğer bir fark da refleksin basit bir
davranış olmasına karşılık,içgüdünün karmaşık bir duygu olmasıdır.
ÖĞRENME
Öğrenme,tekrar yada yaşantı yoluyla
organizmanın davranışlarında meydana gelen oldukça kalıcı/sürekli
değişikliklerdir.Bir davranışın öğrenme olup olmadığı aşagıdaki sorularla
anlaşılabilir:
·
Tekrar veya yaşantı yoluyla mı olmuştur?
·
Davranışta değişiklik meydana gelmiş midir?
·
Değişiklik oldukça kalıcı mıdır?
Bu
sorulardan herhangi birisine hayır cevabı alınıyorsa ,o davranış öğrenme
değildir.Özellikle ‘’tekrar ya da yaşantı yoluyla’’ edinilmeyen davranış
değişikliklerine bir takım psikolojik rahatsızlıklar ve tikler verilebilir.
Bu
durumlarda davranış değişikliği meydana gelir ve oldukça kalıcıdır; ama öğrenme
olarak nitelendirilemezler.
Bir başka açıdan (davranışçılık,behaviorism) öğrenme bir uyarıcı ile bir
tepkinin eşleştirilmesi,yani bir uyarıcıya karşı gösterilen bir tepkinin
pekiştirilmesi olarak tanımlanabilir.
UYARICI
İnsanların duyu organlarını harekete geçiren ve insanda bir tepkiye yol
açan iç ve dış durum değişikliğidir.Acıkma,susama,kas hareketleri
içsel;ışık,ses dışsal uyarıcılar olarak sayılabilir.Kolayca anlaşılabileceği
gibi,yukarıdaki tanımda üç öğe bulunmaktadır.
a)
kişinin
duyu organlarının harekete geçmesi,
b)
kişide tepkiye yol açması,ve
c)
iç veya dış bir durum değişikliğinin meydana
gelmesi.
TEPKİ
Uyarıcılara karşı organizmanın gösterdiği davranıştır.Tepki uyarıcısına
göre belirlenebilir.Çünkü,bir durumda tepki olan bir davranış başka bir açıdan
bakıldığında uyarıcı olabilir.
Öğretim sırasında öğretmenin sorusu uyarıcı,öğrencinin cevabı bir
uyanıdır.Bazen öğrencinin konuşması uyarıcı öğretmenin cevabı tepki tepki
olur.Uyarıcı ile tepki arasındaki ilişki karşılıklıdır.
KARŞILIK
Bir
davranışın karşılığı,ilgili uyarıcıya karşı o davranışın tekrar gösterilme veya
gösterilmeme ihtimalini artırmaya yönelik olabilir.
Organizma davranışta
bulunduğunda,o davranışın karşılığı,aynı uyarıcı ile daha sonra
karşılaşıldığında gene aynı davranışı gösterip göstermemesi gerektiği ile
ilgili bilgi içerir.
Karşılık, hem istenilen durumun ortaya çıkması için yapılan
işin, hem de bu iş için kullanılan uyarıcın adı olarak kullanılabilmektedir.
ÖZETLE
İnsan davranışlarını anlamada performans kavramından yola
çıkılabilir.Performans kişinin tüm yaptıklarını ifade ediyorsa, kişinin
performansının bir kısmının doğuştan getirilen, diğer kısmının da sonradan
edinilen davranışlardan oluştuğu söylenebilir.Doğuştan getirilen davranışlar
refleksler ve içgüdülerdir.Sonradan edinilen davranışlar ise öğrenme sonucu
gerçekleşen davranışlardır.
Refleksler doğuştan getirilen,belli bir
uyarıcıya karşı basit ve ani tepki gösterme eğilimi;içgüdüler ise doğuştan
getirilen türe özgü davranış örüntüleri olarak tanımlanabilir.İçgüdülere
benzeyen bir takım davranışlar vardır ki,bunlara içgüdüsel davranış
denir.İçgüdüsel davranışların ne kadar doğuştan,ne kadar öğrenme veya ne kadar
refleksif oldukları henüz araştırma düzeyindedir,yani bir sonuca
ulaştırılamamıştır.
Öğrenme olgusunu açıklamada uyarıcı,tepki
karşılık kavramlarından yararlanılır.Karşılık,pekiştirme şeklinde veya ceza
şeklinde olabilir.Pekiştirme uyarıcıya karşı verilen tepkinin tekrar
verilmesini sağlamaya yöneliktir.Ceza ise tepkinin tekrar verilmemesi için
uygulanır.Başka bir ifadeyle,ceza yapmamayı öğretirken,pekiştirme yapmayı
öğretir.
Kaynakça
1. .b Özkalp,
enes. Davranış Bilimmlerİne Giriş. Anadolu
Üniversitesi. ISBN 975-06-0095-9
2. ^ a b Öztürk,
Ramazan. "Öğrenme Kuramları ve Öğretim İlkeleri" (HTM). İnönü
Üniversitesi
3.Eğitim psikolojisi (Hasan Bacanlı)
Web linkleri:
1) ÖĞRENME:İle ilgili daha fazla bilgiyi bu linkte bulabilirsiniz.
2) PERFORMANS:İle ilgili daha ayrıntılı bilgiyi bu linkte bulabilirsiniz.
3) İÇGÜDÜ:İle ilgili daha fazla bilgiye bu linkten ulaşabilirsiniz.
4)UYARICI:İle ilgili daha ayrıntılı bilgiye bu linkten ulaşabilirsiniz.
5)TEPKİ: İle ilgili daha fazla bilgiye bu linkten ulaşabilirsiniz.
2) PERFORMANS:İle ilgili daha ayrıntılı bilgiyi bu linkte bulabilirsiniz.
3) İÇGÜDÜ:İle ilgili daha fazla bilgiye bu linkten ulaşabilirsiniz.
4)UYARICI:İle ilgili daha ayrıntılı bilgiye bu linkten ulaşabilirsiniz.
5)TEPKİ: İle ilgili daha fazla bilgiye bu linkten ulaşabilirsiniz.
Lucky Club Casino Site | Live Casino, Slots & Live Table Games
YanıtlaSili play for real money with this online casino site, If you luckyclub are not ready to go out of your way to try the free casino games and slots,